Ivar Dedekam könyve

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Ez a könyv röviden, lényegre törően bemutatja, miként tudunk a hajónkból még jobb teljesítményt kihozni
Az alap- és a bő szeles vitorlák, a kötélzet-rudazat állításának elméleti alapjait sok-sok ábra teszi érthetővé, szemléletessé.
Ajánlom a könyvet tanítványaimnak és minden vitorlázónak, aki nem elégszik meg azzal, ha jól megy a hajója. Menjen még jobban!
Kovi

A könyv megrendelhető 6000,-Ft-os áron, ami tartalmazza belföldre a küldemény postaköltségét is, amennyiben előre utalja az összeget. Ha utánvéttel szeretne rendelni, akkor a további postaköltség 2000,-Ft.
Megrendelését leadhatja e-mailben a következő űrlap segítségével.

BEVEZETŐ

Ennek a könyvnek az a célja, hogy bemutassa, miként lehet a vitorlát és a rudazatot a legmegfelelőbb módon beállítani. Az aerodinamika alkotja minden vitorlás szakirodalom alapját, de nem szükséges az aerodinamika mélységes ismerete ahhoz, hogy a vitorlázás területén jó eredményeket érjünk el.
Az aerodinamika egy bonyolult tudomány, amelyhez csak igen kevés vitorlázó ért valóban. Olyan ”szakértőkben” soha nincs hiány, akik megpróbálják a vitorla és a rudazat működését elmagyarázni a legfrissebb divatos teóriák alapján. Néhány e teóriák közül pontatlan, és nem állja ki az idők próbáját. Gyakran működnek bizonyos esetekben, de nem használhatók általánosságban. A tapasztalat és a megfigyelés adta leckék értékesebbek, mintha valaki szolgai módon követ olyan tudományos elképzeléseket, melyeknek talán semmi közük nincs ahhoz, ami valójában egy vitorláson történik.
A vitorlás hajókat már akkor hihetetlenül komoly szakértelemmel szerelték fel és merevítették, amikor repülőgépekről még nem is álmodott a világ.
érdekes megfigyelés, hogy a szárnyprofil által nyert felhajtóerő, amely a vitorlást képes a szél felé is hajtani, és így a vitorlázónak a legnagyobb szolgálatot teszi, 90 fokos szöget zár be azzal a felhajtóerővel, amely a pilótának a legfontosabb, amely fenntartja a levegőben. Szintén érdekes, hogy még a leglassúbb repülőgép sebessége is nagyságrendekkel nagyobb, mint a leggyorsabb vitorlásé. Ez persze nem az aerodinamika, mint tudomány tagadása annak okán, hogy megmagyarázhassuk a vitorlák működését, inkább figyelmeztetés, hogy a repülőgépek és vitorlások közötti analógiákat kellő körültekintéssel kezeljük, mert akár félrevezethetnek minket.

Ebben a könyvben összegeztem azokat az alapszabályokat és elméleteket, amelyeket a vitorlázó társadalom általánosan elfogad. Mindemellett egy szokatlanabb típusú hajó legénységének azt tanácsolom, hogy ezen elképzeléseket megfelelő óvatossággal, józan ésszel és állandó odafigyeléssel alkalmazza.
Ami ezt a könyvet - reményeim szerint - megkülönbözteti a hasonló témájú szakirodalomtól, az a rövid és érthető szöveg, áttekinthető és érthető illusztrációkkal. A célom az volt, hogy művemben mindenki könnyen megtalálja, megértse és megjegyezze azt, amire kíváncsi.
Oslo, 1998. szeptember
Ivar Dedekam

TARTALOM

A GÉNUA ÉS A NAGYVITORLA

Aerodinamika
Valódi szél - a hajó sebessége - látszólagos szél
Vitorlázási irányok
Vitorlaforma
A vitorlák állításához használatos eszközök
Egyebek
A génua állítása
állítás a behúzó kötéllel
Stabilitás
Kormányerő
A nagyvitorla állítása
Az orrvitorla és a nagyvitorla kölcsönhatása
Hiba - Javasolt megoldások
összegzés

A SPINNAKER ÉS A GENNAKER

Spinnakertípusok
Kezelőszervek
A spinnaker előkészítése
A spinnaker felhúzása
A spinnakerbaum szöge a szélhez képest
A spinnakerbaum magassága
A spinnaker öblössége
A has pozicionálása
Hátszelezés: spinnakerrel
Félszélben
A hajó kitörése
Halzolás spnnakerrel
A spinnaker lehúzása
A gennaker

A RIG BEÁLLÍTASA

Rigtípusok
Az árboc beállítása oldalirányban
Az árboc állítása előre és hátra
Az achterstág feszítése
A bowden és a rúd feszessége
A fővantni feszítése
Az árboc előgörbítése
Gerincen álló árboc
A Frakcionált rig
állítás vitorlázás közben
Egyebek
Miért adjunk előfeszítést a vantniknak?